Zadzwoń do nas: +48 58 351 37 91

Dieta przy refluksie

Dieta przy refluksie to bez wątpienia klucz do sukcesu w walce z chorobą, jednak jej odpowiednie dobranie może przysporzyć wiele kłopotów każdemu, kto zmaga się z tym schorzeniem. Częstość zachorowań na refluks zwiększa się z roku na rok, a duża część pacjentów pomimo regularnego przyjmowania leków nie odczuwa całkowitej ulgi od objawów.

Właśnie tu istotną rolę odgrywa sposób życia oraz prawidłowa dieta, z której wyznacznikami warto się zapoznać. Na co zatem zwracać uwagę dobierając dietę refluksową, jakich produktów powinniśmy się wystrzec cierpiąc na tę chorobę, a także, czy zioła mogą nam pomóc? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdą Państwo w poniższym artykule.

Co jeść przy refluksie? – produkty zalecane

Co jeść przy refluksie to zapewne najbardziej nurtujące pytanie w tym temacie. Jednak regularnie obserwując reakcje swojego organizmu oraz zapamiętując listę produktów „lekkostrawnych”, nie jest trudno rozróżnić te, które nam służą i z łatwością zostaną strawione oraz te, które są przyczyną nieprzyjemnych objawów po posiłku. Produkty, które przyczyniają się do hamowania wydzielania kwasu solnego i nie narażą naszego żołądka na podrażnienie zamieszczone zostały w tabeli poniżej.

Produkty zalecane  Opis
Produkty mleczne (z wyjątkiem produktów przekwaszonych, kefirów, serów dojrzewających) Wzmacniają naturalną warstwę ochronną żołądka, obniżają stopień kwasowości (w szczególności jogurty)
Pieczywo jasne, sucharki oraz kasze, biały ryż i makarony (z wyjątkiem grubych kasz i makaronów) Źródło błonnika, wydłużają trawienie (dzięki temu nie jest to gwałtowny proces, a uczucie sytości pozostaje na dłużej)
Chude mięsa np. indyk, kurczak i chude ryby np. dorsz, okoń Bogate źródło białka przy jednocześnie niskiej zawartości tłuszczu, białko z chudego mięsa oraz ryb ma wysoką przyswajalność nie powodując podrażnień błon śluzowych (dzięki temu działanie pepsyny rozkładającej białko nie zostaje zahamowane przez nadmierną produkcję kwasu żołądkowego)
Gotowane warzywa Dzięki obróbce termicznej są łatwo przyswajalne i lekkostrawne
Oleje roślinne, oliwa z oliwek Pomagają w procesie trawienia, powodują m.in. obniżenie stężenia cholesterolu LDL

Czego nie jeść przy refluksie? – produkty, które mogą zaszkodzić

co jeść przy refluksie

Czego nie jeść przy refluksie to z kolei zagadnienie, które odpowiednio zgłębione pozwoli nam załagodzić, a nawet uniknąć kłopotliwych objawów po posiłku tj. zgaga, wsteczne zarzucanie treści żołądkowej do przełyku, czy puste odbijania. Niektóre pokarmy mogą nawet nasilać objawy refluksu, zatem przez wzgląd na nasze zdrowie powinniśmy definitywnie zrezygnować z nich w diecie. Dieta przy refluksie zdecydowanie nie powinna zawierać takich produktów jak:

  • owoce cytrusowe – pobudzają wydzielanie soku żołądkowego
  • kapusta, warzywa cebulowe, warzywa strączkowe – spowalniają opróżnianie żołądka
  • ostre przyprawy – pobudzają wydzielanie kwasu solnego oraz drażnią błonę śluzową
  • alkohol – upośledza motorykę przełyku, pobudza żołądek do wydzielania kwasu żołądkowego (w zależności od składu procentowego)
  • smażone, tłuste potrawy –  pobudzają uwalnianie cholecystokininy, co prowadzi do spadku ciśnienia LES (upośledza to sprawne funkcjonowanie bariery antyrefluksowej i prowadzi do zarzucania wstecznego kwaśnej treści do ust)
  • mocna kawa – kofeina działa pobudzająco i także obniża napięcie LES. Ciężko jednak odmówić sobie filiżanki kawy z rana, zatem osoby cierpiące na refluks, nie chcąc z niej rezygnować, powinni pić kawę znacznie rozcieńczoną oraz w umiarkowanych ilościach.
Refluxo Herbs na zoladek

Refluxo Herbs
Skuteczna mieszanka ziół na żołądek Kup teraz

Wszystkie podane produkty zawierają substancje zwane metyloksantynami pokarmowymi, które przyczyniają się do znacznego zmniejszenia pH treści żołądkowej, co jest powodem kłopotliwych objawów i powikłań tj. zmiany nadżerkowe górnego odcinka przewodu pokarmowego.

„Gdy pomimo diety przy refluksie mamy zamiar sięgnąć po produkty niewskazane warto w pierwszej kolejności wspomóc żołądek odpowiednimi ziołami, będącymi uzupełnieniem leczenia farmakologicznego, a dopiero w ostateczności załagodzić objawy silnymi lekami” – mówi Alicja Orłowska z Kredensu Ziołowego

Refluks – dieta, a moc ziół

Refluksowa dieta stanie się jeszcze bardziej skuteczna, jeśli włączymy do niej zioła. To właśnie w nich kryje się moc, która wykorzystywana jest w medycynie od niepamiętnych czasów. W czołówce ziół przynoszących ulgę przy refluksie jest melisa, która pomimo właściwości pobudzających wydzielanie soku żołądkowego oraz żółci, łagodzi objawy refluksu żołądkowego. Rumianek, podobnie jak melisa, charakteryzuje się właściwościami łagodzącymi, świetnie radzi sobie z infekcjami i stanami zapalnymi błon śluzowych. Zwalcza on także skurcze, co może okazać się zbawienne w przypadku silnego bólu.

zioła na refluks

Innymi, wartymi uwagi ziołami w diecie przy refluksie jest pozytywnie wpływająca na funkcjonowanie przewodu pokarmowego i trawienie szałwia (dzięki dużej zawartości garbników redukuje też wzdęcia), a także tatarak, który pełni funkcję regulacyjną oraz ułatwia wchłanianie składników odżywczych. Tatarak może być godną konkurencją dla jogurtów, które tak samo jak on tworzą ochronną warstwę powlekającą błonę śluzową żołądka oraz prawidłowo oddziałują na perystaltykę żołądka.

Co ciekawe, skrzyp uważany za bogactwo składników aktywnych dla skóry, włosów i paznokci, sprawdza się również w leczeniu refluksu, ponieważ skutecznie łagodzi ruchy antyperystaltyczne.

Dieta refluksowa – czy czas posiłków jest aż tak istotny?

Dieta refluksowa powinna charakteryzować się regularnością posiłków. Bardzo ważne jest rozplanowanie ich tak, aby nie doprowadzić organizmu do uczucia silnego głodu. Powoduje to bowiem nadprodukcję kwasu solnego w żołądku, co z kolei prowadzi do nieprzyjemnych objawów oraz bólu.

Zalecane jest spożywanie 5-6 posiłków dziennie, przy czym porcje nie powinny być zbyt obfite, aby nie doprowadzić do cofnięcia kwaśnej treści żołądka.

Poradnik na temat diety w chorobie refluksowej
Dieta w chorobie refluksowej – poradnik.

Choroba Refluksowa przełyku.
Dieta i jadłospisy.
Czy wiesz, że 90% osób z chorobą refluksową przełyku, po zmodyfikowaniu diety, przestaje odczuwać dolegliwości?

Autorzy poradnika wierzą, że Ty także jesteś w tej grupie i w prosty sposób, a więc poprzez zmianę diety, możesz w krótkim czasie odczuć pozytywną zmianę.

Kup teraz

Dieta przy refluksie – podsumowanie

Dieta przy refluksie oraz zmiana stylu życia wywiera zdecydowanie pozytywny wpływ na lepsze rozumienie choroby oraz świadomość własnego organizmu, kontrolowanie objawów i tym samym na poprawę samopoczucia pacjenta. Jak się okazuje stosowanie niektórych ziół także wspomaga walkę z tą chorobą, dzięki czemu objawy przestają być naszą zmorą. Włączając tych kilka elementów do swojego życia możemy znacznie poprawić jego jakość, a także zmniejszyć koszty opieki zdrowotnej.

Dieta na refluks – FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania

1. Dlaczego dieta refluksowa wyklucza spożywanie obfitych posiłków?

Wspomniane wcześniej zmniejszenie napięcia LES przy posiłkach wysokokalorycznych, bogatych w cholesterol i nasycone kwasy tłuszczowe w połączeniu z nadmierną objętością posiłku skutkuje występowaniem nieprzyjemnych objawów refluksu. Dlatego właśnie dieta przy refluksie wyklucza spożywanie obfitych posiłków.

2. Czemu dieta przy refluksie nie obejmuje wszystkich ziół?

Pomimo, że zioła mają naturalne właściwości lecznicze, to ich działanie jest bardzo zróżnicowane, dlatego przy refluksie ważne jest, aby zwracać na to uwagę, by nie pogorszyć swojego stanu. Przykładowo mięta pieprzowa rozluźnia mięśnie zwieracza przełyku, co może wzmagać cofanie się treści żołądka do przełyku.

3. Czy dieta na refluks jest w stanie zupełnie wyleczyć mój organizm?

Jest to sprawa bardzo indywidualna i nie można jasno stwierdzić, czy dieta przy refluksie jest w stanie zastąpić leczenie. Taka decyzja leży w rękach lekarza, ale na pewno zdrowszy styl życia polepszy komfort pacjenta, a wspomaganie się ziołami pozwoli uniknąć wielu kłopotliwych objawów.


Bibliografia

  1. M. Kania, J. Baraniak, Wybrane właściwości biologiczne i farmakologiczne zielonej herbaty (Camellia sinensis (L.)
  2. Anna Grys, Małgorzata Kania, Justyna Baraniak, Rumianek – pospolita roślina zielarska o różnorodnych właściwościach biologicznych i leczniczych , Instytut Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich w Poznaniu, Postępy Fitoterapii 2/2014

5 comments

  1. muszę wypróbować bo to jak jest u mnie ostatnio źle z refluksem to to jest jakiś dramat

    1. Polecam!!! Dieta przy refluksie to jest MUUUUS. Bez tego to w ogóle nie ma co czekać na poprawę szczerze mówiąc.

  2. Po jakim czasie mniej wiecej widzi sie rezultaty?
    Na czym obiera sie wasza dieta na refluks?

  3. pewnie zależy od osoby i organizmy. ja jestem już na takim lżejszym jadłospisie mniej więcej 2-3 miesiące i jest realnie mega lepiej. wiadomo że jeszcze piję sobie zioła na refluks by sobie ten organizm trwał dobrze i nie było nieprzyjemności ❤️

    1. Jestem pierwszy raz od dawna na diecie, która realnie mi pomaga, także miłe zaskoczenie xDDDD Mniej kwaśno na pewno xDD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

© Kredens Ziołowy
Wszelkie prawa zastrzeżone!