Zadzwoń do nas: +48 58 351 37 91

Zgaga w ciąży – co warto wiedzieć?

Zgaga w ciąży to popularna przypadłość, która objawia się charakterystycznym paleniem i pieczeniem w przełyku. Niektóre z kobiet doświadczają tego problemu już od pierwszych tygodni ciąży, inne później. Aby przeciwdziałać uciążliwym objawom, można jednak stosować proste domowe sposoby na zgagę w ciąży, które przynoszą ulgę, ale nie szkodzą dziecku.

Zgaga – leczenie domowymi sposobami Leczenie medyczne
ograniczenie spożycia soli leki farmakologiczne (bezpieczne dla kobiet w ciąży)
ograniczenie tłustych potraw
małe posiłki
zioła na zgagę

Zgaga w ciąży – dlaczego się pojawia?

Zgaga w ciąży spowodowana jest nadmierną ilością progesteronu i estrogenu, które w znaczący sposób osłabiają mięśnie gładkie przewodu pokarmowego. Efektem tego jest kurczenie mięśniówki, która izoluje przełyk od żołądka. Wydzielający się z żołądka kwas podrażnia śluzówkę przełyku, czego konsekwencją jest nieprzyjemne uczucie pieczenia. Objawy nabierają na sile w II i III trymestrze ciąży.

Zgaga w ciąży – objawy

Zgaga w ciąży ma podobny przebieg jak w każdym innym przypadku. Pojawia się zatem: ból w klatce piersiowej, uciążliwe uczucie palenia w klatce piersiowej i/lub gardle po spożyciu posiłku. Może się zdarzyć, że ciężarna odczuwa kwaśny i słonawy płyn na tylnej części gardła. Mogą się także pojawić problemy z przełykaniem.

pieczenie zgagi

Sposoby na zgagę w ciąży, czyli naturalne metody lecznicze

Sposoby na zgagę w ciąży muszą być jak najbardziej naturalne, by nie powodować negatywnego wpływu na rozwijające się dziecko. Wśród najpopularniejszych wymienia się:

  • wolne i dokładne spożywanie posiłków. Rozwijające się dziecko zajmuje wiele miejsca, dlatego skurcza się przestrzeń na żołądek. Każdy kęs należy dokładnie przeżuwać, jedząc w spokojnej atmosferze. Nie warto się przejadać, ani spożywać ostatniego posiłku później niż dwie godziny przed snem. Po jedzeniu warto pójść na krótki spacer lub pozostać w pozycji pionowej, unikając leżenia,
  • spożywanie ziół na zgagę. Rumianek w ciąży to jedno z najpopularniejszych ziół obok mięty. Poprawiają perystaltykę jelit, przyspieszają trawienie i łagodzą przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Zioła należy zaparzyć, pozostawiając je pod przykryciem, a następnie popijać małymi łyczkami w ciągu dnia,
  • spożywanie migdałów. Posiadają odczyn zasadowy, co pozwala im zobojętnić kwas solny w żołądku. Regulują pracę systemu trawiennego, a poprzez zawartość magnezu i wapnia, mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Mogą być zdrową przekąską lub dodatkiem do dania głównego. Są jednak alergenami i mają sporo kalorii,
  • spożywanie imbiru. Kłącze imbiru wykazuje korzystny wpływ na pracę układu trawiennego. Dlaczego warto wybrać imbir na zgagę w ciąży? Ze względu na jego właściwości przeciwwymiotne. Można go spożywać na kilka sposobów. Ssać plasterek, dodać do herbaty lub sosu,
  • odpowiednia ilość płynów. Nie zapominaj o roli płynów w diecie. Warto mieć zawsze w pobliżu butelkę wody i popijać ją małymi łyczkami. Woda powinna mieć temperaturę pokojową. Niewskazane jest jednak jej spożycie tuż po posiłku,
  • stosowanie aromaterapii. Można masować górną część pleców oraz klatki piersiowej olejkami, które mają dobry wpływ na pracę układu pokarmowego (np. olejek z cytryny, pomarańczy czy z czarnego pieprzu).

„Decydując się na naturalne metody na zgagę, należy pamiętać, by wykonywać je regularnie. Mogą być naprawdę skuteczne pod warunkiem, że zadbamy o ich systematyczne wykonywanie”- mówi Alicja Orłowska

Zgaga w ciąży a profilaktyka

Zgagi w ciąży można uniknąć, jeśli podejmiemy odpowiednie działania profilaktyczne. Dzięki temu można zapomnieć o przykrych dolegliwościach, które utrudniają funkcjonowanie w ciągu dnia i w nocy. Jeśli wiemy już, co na zgagę w ciąży pomoże, warto zastanowić się, jakie działania prewencyjne pozwolą jej w ogóle uniknąć. Przede wszystkim należy unikać przejadania się i nadmiernego obciążania żołądka. Profilaktyce służy także noszenie lekkich, przewiewnych ubrań, które nie opinają brzucha ani talii. Niewskazane jest objadanie się na noc, a także spożywanie pokarmów, które nasilają objawy. W tej grupie wymienia się przede wszystkim: ostre, gorące, smażone i tłuste potrawy, ale również słodycze, kawę czy herbatę. Należy również unikać spożywania napojów gazowanych, które wpływają na zwiększanie objętości treści żołądkowej.  Aby uniknąć przykrego pieczenia w żołądku, schylając się po coś, warto uklęknąć zamiast zginać się w pół. W ten sposób zmniejszamy nacisk na żołądek. Warto też spać z głowa położoną wyżej niż pozostała część tułowia, by w ten sposób nie naciskać zastawek żołądka.

Podsumowując, zgaga w ciąży należy do powszechnych zjawisk, a wiele kobiet jest na nią po prostu przygotowana. Okazuje się jednak, że proste działania mogą w znaczny sposób zminimalizować ryzyko jej wystąpienia. Co więcej, istnieją również naturalne metody, które łagodzą przykre dolegliwości.

FAQ

1. Czy ze zgagą w ciąży należy udać się do lekarza?

Objawy zgagi można zlecić lekarzowi prowadzącemu ciąże. Może on zalecić dodatkowe działania. Zwykle jednak rekomendowane są naturalne sposoby bezpieczne dla dziecka.

2. Czy zgaga w ciąży zawsze się pojawia?

Zgaga w ciąży jest bardzo powszechnym zjawiskiem, ale nie występuje u każdej kobiety w ciąży. Wpływ na to ma wiele czynników indywidualnych.

3. Czy zgaga w ciąży ma inne objawy niż u kobiet niebędących w ciąży?

Zgaga ma zawsze te same objawy. Przede wszystkim pojawia się uciążliwe uczucie pieczenia w przełyku i/ lub gardle oraz charakterystyczny ból w klatce piersiowej. Jedyna różnica polega na przyczynach jej powstawania. U kobiet nie będących w ciąży można też zastosować leczenie farmakologiczne, natomiast ciężarne łagodzą objawy za pomocą naturalnych metod lub profilaktycznych działań.


Bibliografia

  1. Wojciechowska A., Wojciechowska I., Fitofarmakologia w leczeniu chorób żołądka, Kosmos. Problemy nauk biologicznych 3/2016, s. 383-387.
  2. Barlow W. J., Orlando R. C., The pathogenesis of heartburn in nonerosive reflux disease: A unifying hypothesis, Gastroenterology 3/2005, s. 771-778.
  3. Thompson W. G., Keaton K. W., Heartburn and globus in apparently healthy people, Can Med Assoc J. 1982 Jan 1, s. 46–48.
  4. Van Thiel D. H., Gavaler J. S., Joshi S. N., Rajinder K. S., Stremple J., Heartburn of pregnancy, Gastroenterology 72/1997, s. 666-668.
  5. Joelsson B., Johnsson F., Heartburn–the acid test, Gut 30/1989,s. 1523-1525.
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

© Kredens Ziołowy
Wszelkie prawa zastrzeżone!